Perkembangan kognitif kanak-kanak seharusnya selari dengan umur dan persekitaran mereka dibesarkan. Oleh itu, untuk melihat sejauh mana perkembangan kognitif kanak-kanak, ianya dapat dilihat melalui penyelesaian masalah di kalangan kanak-kanak. Kajian ini dijalankan adalah bertujuan untuk melihat penyelesaian masalah di kalangan kanak-kanak yang berbeza etnik iaitu Bugis dan Dusun. Kajian ini merupakan satu kajian lapangan yang menggunakan kaedah eksperimen dan pemerhatian. Keputusan ujian t bagi hipotesis yang pertama menunjukkan “tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara etnik (Bajau dan Dusun) ke atas pergerakan yang dilakukan bagi menyelesaikan masalah” iaitu (t = -.33, k < .05). Hasil analisis menolak hipotesis nol. Dapatan menunjukkan penyelesaian masalah bagi kanak-kanak etnik Dusun adalah lebih tinggi (min = 2.0, SP = 1.0) berbanding dengan kanak-kanak etnik Bajau iaitu (min =1.5, SP = 0.5). Keputusan ujian t bagi hipotesis yang ke dua menunjukkan “tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara etnik (Bajau dan Dusun) ke atas masa yang diambil bagi menyelesaikan masalah” iaitu (t = -1.41, k<.05). Hasil analisis menolak hipotesis nol. Dapatan menunjukkan penyelesaian masalah bagi kanak-kanak etnik Dusun adalah lebih tinggi (min = 3.5, SP = 2.4) berbanding dengan kanak-kanak etnik Bajau iaitu (min =1.5, SP = 0.6). Kesimpulannya,
BAB 1
PENGENALAN
1.1 Pendahuluan
Baru-baru ini pada tahun 2002 UNESCO satu agensi daripada Bangsa Bersatu mengeluarkan kenyataan bahawa budaya adalah satu set yang khusus dari aspek spiritual, bahan-bahan, tahap kecerdasan dan emosi berdasarkan ciri masyarakat dan kumpulan sosial, di mana ianya melingkari semua aspek termasuk kesenian dan kesusasteraan, gaya hidup, cara gaya kehidupan yang bermasyarakat (tinggal bersama-sama), sistem nilai, tradisi dan kepercayaan (UNESCO, 2002, p. 1).
Secara amnya, budaya adalah satu set sikap, tingkah laku atau sifat dan simbol yang dikongsi oleh kumpulan individu yang besar serta ianya berterusan daripada satu generasi kepada generasi yang seterusnya. Ianya terhasil daripada interaksi di antara individu dengan individu lain dan juga interaksi manusia dengan persekitarannya. Kelompok manusia yang ramai mempengaruhi individu dari sudut identiti, pembelajaran dan tingkah laku sosial (Cole, 2005, Shweder, 2006). Apabila kita membincangkan tentang budaya, kita tidak dapat lari daripada mengupas dari aspek etnik. Di mana etnik di definisikan sebagai ciri-ciri yang telah berakar umbi dan telah menjadi warisan budaya termasuklah dari sudut bangsa, ras, agama dan bahasa.
Menurut Phinney (2003) menyatakan bahawa etnik adalah melambangkan identiti diri seseorang iaitu dari mana asal usulnya, yang mana ianya telah diwarisi secara turun temurun dari satu generasi ke satu generasi. Dalam konteks kajian ini, pengkaji cuba untuk melihat aspek budaya sesuatu kelompok etnik mempengaruhi penyelesaian masalah di kalangan etnik Bajau dan Dusun. Kanak-kanak yang mempunyai latar belakang budaya yang berbeza sudah pasti mempunyai keupayaan yang pelbagai dari aspek tahap penyelesaian masalah.
Bagaimana boleh kita memahami pengaruh budaya ke atas proses mental kanak-kanak?. Ianya berkaitan dengan kognitif. Kognitif merupakan pemikiran, pembentukan ingatan atau tahap pemprosesan kecerdasan seseorang. Kognitif juga merupakan proses berfikir dan aktiviti mengetahui (Mahmood Nazar Mohamed, 2001). Ia merupakan semua aktiviti mental termasuklah menukar atau mengubah ransangan daripada sumber fizikal kepada perlakuan sebenar yang menjadi panduan kepada tingkah laku ( Rosser, 1994). Pada masa kini hampir kesemua ahli psikologi bersetuju bahawa proses kognitif dan operasi minda dalam keadaan yang sebenar adalah terstruktur.
Pengetahuan dalam minda adalah terorganisasi, saling berkait dan bergabung membentuk satu sistem yang kompleks. Beberapa proses kognitif merujuk kepada konsep yang luas dan antaranya ialah penaakulan atau pemikiran (reasoning) dan penyelesaian masalah (problem solving). Ini merupakan operasi kognitif yang memperolehkan kita memperoleh pemahaman tentang persekitaran, menunjukan alasan atau andaian tentang fenomena kompleks yang berlaku dan mencapai matlamat walaupun terdapat halangan atau rintangan.
Ia adalah kemampuan untuk menggunakan penaakulan dan pemikiran dan penyelesaian masalah sebagai laluan yang membolehkan adaptasi intelektual terhadap persekitaran yang merupakan mekanisma asas dalam usaha untuk meneruskan kehidupan. Tahap kognitif kanak-kanak adalah sama seperti orang dewasa tersruktur dan kompleks. Struktur kognitif adalah diandaikan seperti paparan dan gambaran kepada pengetahuan dan pemikiran pada seseorang individu (Bee, 2000) sebagaimana kanak-kanak prasekolah dalam kajian ini juga diandaikan mempunyai tahap kemampuan kognitif yang tersendiri dan menarik perhatian pengkaji.
Flavell, Miller dan Miller (1993) menganggap kognitif sebagai proses penaakulan dan penyelesaian masalah. Mereka berpendapat minda manusia secara konsepnya adalah suatu sistem yang kompleks dan berhubung dengan proses yang mengeneralisasi, mengekod, memindahkan dan memanipulasikan maklumat walaupun dengan menggunakan pelbagai kaedah. Kognitif juga merujuk kepada kemampuan mental. Semua kemampuan mental seperti memahami, mengingat, menaakul dan banyak lagi aktiviti lain akan diorganisasikan sebagai satu sistem yang kompleks dan keseluruhanya berfungsi dengan aktif ( Glass & Holyoak, 1993)
Secara umumnya, bayi yang baru dilahirkan adalah tidak mempunyai budaya. Apabila mereka membesar, mereka belajar tentang tingkah laku khusus dan aktiviti yang sepatutnya atau yang tidak sepatutnya mereka lakukan dalam budaya mereka. Sama ada mereka menerima atau menolak nilai budaya. Kanak-kanak bertingkah laku mengikut apa yang dikehendaki oleh keluarga, kelompok masyarakatnya dan tradisi nenek moyang secara turun-temurun. Apabila kita menyebut perkembangan kanak-kanak dari aspek budaya ianya secara tidak langsung kita menyentuh tentang nurture, di mana persekitaran budayanya mempengaruhi perkembangannya dari aspek fizikal, emosi, sosial dan kognitifnya.
Bagi melihat bagaimana budaya sesuatu etnik mempengaruhi tahap penyelesaian masalah di kalangan kanak-kanak yang membesar dalam satu kelompok etnik tertentu pengkaji telah menjalankan pemerhatian ke atas dua buah keluarga yang terdiri daripada etnik yang berbeza iaitu etnik Bajau dan juga etnik Dusun.
Menurut King,Haris dan Heard,2004; Harris, Heard & King, 2001; Toth & Xu 1999 dalam Holly E.Heard (2006), telah menyatakan bahawa penglibatan ibu bapa adalah penting kepada kanak-kanak dalam proses pertumbuhan kanak-kanak sehingga peringkat dewasa. Perbezaan etnik dan bangsa dalam hubungan antara ibu bapa dan anak telah di dokumenkan.
Selain itu, pendidikan prasekolah di Malaysia semakin berkembang. Kanak-kanak seawal umur 2 tahun sudah dihantar ke taman asuhan dan pusat didikan kanak-kanak untuk mendapatkan pendidikan awal sebelum memasuki alam persekolahan. Kanak-kanak pada tahap ini memerlukan didikan awal untuk memberi asas kepada mereka untuk menempuhi persekitaran persekolahan peringkat rendah dalam sistem pendidikan di Malaysia (Jas Lailie, 2002).
Biasanya terdapat dua kategori pendidikan awal di dunia atau Malaysia khususnya kategori pertama ialah taman asuhan kanak-kanak yang melibatkan kanak-kanak yang berumur 2 hingga 4 tahun. Pada peringkat ini kanak-kanak dididik supaya boleh menguruskan diri terutama perkara-perkara asas dalam kehidupan contohnya boleh menjalani rutin kehidupan harian mereka termasuklah dan mempelajari sistem pembelajaran tahap yang terendah seperti mengenali huruf-huruf dan angka-angka asas.
Kategori yang kedua adalah taman didikan atau taman bimbingan kanak-kanak yang melibatkan kanak-kanak yang berumur lima hingga enam tahun. Pada tahap ini kanak-kanak akan memperlengkapkan dengan pengetahuan dan kemahiran asas sebelum mereka memasuki alam persekolahan sepenuhnya. Selain daripada kemahiran asas yang diterap kita hendaklah mengalakkan kanak-kanak meneroka persekitaran supaya mereka mempunyai kemampuan atau kemahiran penyelesaian masalah seoptimum mungkin (Mok Soon Sang, 2009). Ini membolehkan mereka mampu menyesuaikan diri, merancang dan membuat keputusan sebaik mungkin. Ini juga adalah untuk membantu mengenalpasti dan meransang tahap perkembangan kognitif mereka (Azizi Yahaya, Noordin Yahaya, Zurihanmi Zakariya, 2005).
Selain itu, kita sering berfikir tentang sesuatu perkara atau menemui kesukaraan untuk menyelesaikannya. Secara amnya, ia merupakan salah satu aktiviti atau proses yang melibatkan kognitif. Apakah yang dimaksudkan dengan kognitif? Ia merupakan proses berfikir dan aktiviti mengetahui (Mahmood Nazar Mohamed, 2001). Ia merupakan semua aktiviti mental termasuklah menukar atau mengubah ransangan daripada sumber fizikal kepada perlakuan sebenar yang menjadi panduan kepada tingkah laku ( Rosser, 1994). Pada masa kini hampir kesemua ahli psikologi bersetuju bahawa proses kognitif dan operasi minda dalam keadaan yang sebenar adalah terstruktur.
1.2 Permasalahan Kajian
Kehidupan kanak-kanak pada masa yang serba canggih ketika ini memberi cabaran baru kepada cara hidup terutamanya dalam perkembangan kognitif mereka. Kepesatan teknologi dan pembangunan bidang ilmu memerlukan kanak-kanak berfikir secara kreatif serta mampu menempuhi cabaran yang pastinya mewajibkan mereka bersaing dengan rakan-rakan sekitar pergaulan (Azizi Yahaya, Noordin Yahaya, Zurihanmi Zakariya, 2005).
Teknik pengajaran dan pembelajaran pada masa ini semakin berkembang dan sentiasa ditambah dengan alternatif-alternatif baru untuk meningkatkan, meransang dan memerlukan penjanaan kognitif kanak-kanak. Bahan-bahan atau alat-alat yang digunakan adalah yang kompleks berbanding dengan sistem pendidikan pada era dahulu. Sekiranya kanak-kanak tersebut mampu menyelesaikan satu-satu permasalahan yang diutarakan mengikut kaedah-kaedah yang sepatutnya dan pada tahap perkembangan yang sememangnya mampu menyelesaikan, maka ia boleh dikategorikan sebagai kanak-kanak yang telah mencapai perkembangan kognitif yang baik (Vasta, Haith,& Miller,1999).
1.3 Kesignifikanan kajian
Kemahiran menyelesaikan masalah dikalangan kanak-kanak pada asasnya adalah penting kerana situasi pembelajaran dan sosialisasinya dengan orang-orang persekitaran memerlukan pencapaian kognitif pada tahap yang diharapkan. Kemahiran menyelesaian masalah pada kanak-kanak juga perlu disedari dan diketahui tahapnya agar memudahkan pendidik atau ibu bapa mengambil langkah-langkah yang perlu untuk meningkatkan dan meransang kemahiran ini agar berada pada tahap yang diharapkan (Brooks, 2000; Holden, 1997).
1.4 Pendekatan Teori
1.4.1 Teori Sosiobudaya Vygotsky
Teori ini menerangkan bahawa pengaruh interaksi sosial memberi kesan kepada perkembangan kanak-kanak. Ini bermakna, tingkah laku dan perkembangan yang terhasil adalah tidak hanya disebabkan oleh biologikal tetapi juga oleh persekitaran yang merangkumi aspek sosial, aspek budaya, aspek keluarga dan sebagainya. Selain itu, beliau turut memperkenalkan Zone of Proximal Development (ZPD) yang mana ia menerangkan bahawa kanak-kanak sukar untuk memahirkan sesuatu tugasan jika melakukan secara bersendirian tetapi dengan bantuan orang lain, kanak-kanak mampu menguasai tugasan tersebut.
1.4.2 Teori Ekologi Bronfenbrenner
Teori ini menjelaskan bahawa perkembangan kanak-kanak adalah berkait rapat dengan persekitaran (Berk, 2009). Ia mempunyai 4 tahap perkembangan iaitu mikrosistem, mesosistem, ekosistem dan makrosistem. Mikrosistem merangkumi persekitaran di depan mata kanak-kanak seperti ibu bapa dan adik beradik. Manakala mesosistem pula merangkumi persekitaran yang lebih luas dan persekitaran ini mempengaruhi kanak-kanak seperti suasana persekolahan. Ekosistem pula merujuk hubungan kanak-kanak dengan persekitaran yang mungkin kurang berkaitan dalam hidup mereka (Mohd. Sharani Ahmad, 2006). Manakala makrosistem merujuk kepada persekitaran yang lebih besar seperti media massa dan sistem sosial masyarakat.
1.5 Definisi Konsep
1.5.1 Penyelesaian Masalah
Penyelesaian masalah adalah satu proses menjana pengetahuan yang sedia ada dengan pengetahuan baru berdasarkan satu situasi. Terdapat beberapa langkah dalam menyelesaikan masalah iaitu memahami masalah tersebut, merangsang minda untuk menyelesaikan masalah tersebut, menyelesaikan masalah tersebut dan memperbaiki masalah dan menyelesaikannya (Suydan, 1980).
1.6.1 Definisi Operasi
Dalam kajian ini, penyelesaian masalah dilihat berdasarkan jumlah berapa kali kepingan plat Tower of Hanoi dialihkan dari satu bahagian kepada satu bahagian.
1.7 Tujuan Kajian
Kajian ini dijalankan adalah bertujuan untuk melihat penyelesaian masalah dikalangan kanak-kanak yang berbeza etnik.
1.8 Hipotesis
Hipotesis 1: Tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara etnik (Bajau dan Dusun) ke atas pergerakan yang dilakukan bagi menyelesaikan masalah.
Hipotesis 2: Tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara etnik (Bajau dan Dusun) ke atas masa yang diambil bagi menyelesaikan masalah.
1.9 Kajian Literatur
Klhar dan Robinson (1981) dalam satu kajian kanak-kanak prasekolah mendapati pencapaian kanak-kanak dalam tugasan Tower of Hanoi adalah dipengaruhi oleh bilangan maklumat yang hendak dicapai. Secara amnya kanak-kanak prasekolah tidak boleh menyimpan lebih daripada satu matlamat asas dalam minda tanpa kekeliruan (Harwood, 2008). Kanak-kanak prasekolah didapati menunjukkan prestasi yang lebih baik dalam penyelesaian masalah mempunyai matlamat penyelesaian masalah yang jelas (Tower Ending) berbanding dengan permasalahan bermatlamat kurang jelas (Flat Ending). Sebahagian daripada subjek 6 tahun mampu menyelesaikan dalam enam pergerakan dan kanak-kanak 5 tahun mampu pada empat pergerakan secara keseluruhannya. Sebaliknya bagi matlamat yang samar-samar (Flat Ending) di mana cakera pada ketiga-tiga dawai didapati tahap menyelesaikan masalah menurun. Didapati prestasi kanak-kanak yang berumur 5 hingga 6 tahun hanya mampu menyelesaikan 4 pergerakan menurun dari 80% kepada 40%.
Klhar (1985) telah melakukan kajian ke atas kanak-kanak 5 tahun berdasarkan analisis terhadap tugasan. Klhar telah memberikan kepada kanak-kanak 5 tahun sebagai subjek dengan tugasan puzzle (Mouse-Cat-Dog PuzzleTask) yang mana seekor anjing, seekor kucing dan seekor tikus mendapatkan makanan kegemaran mereka masing-masing iaitu seketul tulang, seekor ikan dan sekeping keju. Untuk menyelesaikan masalah ini, kanak-kanak dikehendaki menggerakkan ketiga-tiga binatang ini ke tempat tertentu di mana terdapatnya makanan mereka. Penilaian yang dibuat oleh Klhar adalah semakin banyak pergerakan yang dibuat oleh kanak-kanak bagi membolehkan binatang tersebut mendapat makanan mereka maka semakin sukarlah tugasan tersebut bagi mereka. Melalui analisis tugasan yang dibuat oleh Klhar berlainan jenis permasalahan membentuk tahap perbezaan dan konflik antara matlamat semasa untuk mendapatkan makanan yang diinginkan dengan matlamat kanak-kanak yang berada pada posisi yang betul. Dalam kajian ini juga kanak-kanak berkonflik bila menggerakkan binatang yang sedia berada pada makanannya dan menggerakkan binatang lain untuk mendapatkan makanannya.
Kanak-kanak mengalami kesukaran apabila melibatkan pergerakkan yang membenarkan binatang lain dialihkan asalkan binatang lagi satu mendapat makanannya. Menurut Klhar analisis yang lebih terperinci terhadap tugasan dan konflik yang dicipta antara matlamat jangka pendek dan matlamat jangka panjang yang membolehkan Klhar mengenalpasti pendekatan yang banyak digunakan oleh pelajar, iaitu mencuba setiap pergerakan yang ada untuk menambahkan ketekalan antara keadaan yang asal dengan keadaan yang diinginkan oleh subjek. Pendekatan ini dipanggil pendekatan atau penyelesaian Analisis Cara Bermatlamat (Means-Ends Analysis) yang digunakan secara meluas dalam strategi penyelesaian masalah.
Cooper dan Waladau (1999) melihat penyelesaian masalah pada kanak-kanak yang berumur 3 dan 4 tahun (Younger Children) dan 5 dan 6 tahun (Older Children) dengan tugasan Tower of London (ubahsuai dari Tower of Hanoi) yang mendedahkan permasalahan dengan matlamat yang jelas matlamat yang kurang jelas. Prestasi kanak-kanak adalah adalah sangat kurang pada yang kurang jelas seperti kajian sebelumnya. Walau bagaimanapun, mereka mendapati perbezaan prestasi pada dua tugasan pada kanak-kanak yang berusia antara 5 dan 6 tahun sahaja. Mereka mendapati strategi penyelesaian masalah adalah sensitif pada struktur matlamat yang hendak dicapai. Penyelesaian masalah kanak-kanak 3 dan 4 tahun adalah berdasarkan hill-climbing dengan single-move look ahead manakala kanak-kanak 5 dan 6 tahun dengan cara Analisis Cara Matlamat (Mean End-Analysis).
Anderson (1990) dan Simon (1975) (dalam Rosser,1994) telah membuat satu kajian dengan membandingkan jumlah pergerakan yang minimum akan mempercepatkan pencapaian matlamat. Dalam kajian ini, pengkaji menentukan jumlah pergerakan yang minimum untuk mencapai keadaan matlamat yang dikehendaki. Pengukuran ini kemudiannya menjadi asas perbandingan di kalangan individu dalam kajian program stimulasi komputer. Prosedur pengiraan penyelesaian masalah secara sengaja digunakan untuk membantu penaakulan dan penyelesaian masalah. Dalam kajian ini, mereka tidak menumpukan secara khusus kemampuan untuk menyelesaikan permasalahan tugasan Tower of Hanoi sebaliknya mereka lebih menumpukan bagaimana seseorang individu itu melakukan generalisasi terhadap penyelesaian yang seperti itu. Mereka lebih menumpukan bagaimana subjek mengenalpasti masalah, menggambarkannya dalam minda, apa peraturan yang digunakan, dan bagaimana relevannya maklumat, serta pengaplikasinya dalam peraturan.
Case (1985,1992) adalah pengkaji yang berkongsi pandangan tentang perkembangan dengan Piaget berdasarkan beberapa permasalahan tetapi membuat penambahan dengan pendapat lain khususnya Teori Pemprosesan Maklumat (Flaver, Miller dan miller,1993). Case menguji model perubahan kognitif dalam pelbagai bahagian seperti penentuan mengenai saiz bayang-bayang objek pada skrin sebagai fungsi jarak dan saiz dengan objek sebenar (Agnis Sombuling, 1999). Case masih kuat menyokong teori Perkembangan Kognitif Piaget dan Teori Pemprosesan Maklumat tetapi menambah tentang perubahan kognitif.
BAB 2
METODOLOGI
2.1 Pendahuluan
Bab ini membincangkan kaedah yang digunakan untuk menganalisis data kajian. Aspek yang dibincangkan dalam bahagian ini termasuklah rekabentuk kajian, latar belakang subjek, tempat kajian dan alat kajian yang diukurkan untuk mengukur pembolehubah-pembolehubah yang difikirkan oleh pengkaji dalam kajian ini, prosedur menjalankan kajian serta tatacara kajian dan analisis data juga turut dikaji.
2.2 Rekabentuk kajian
Kajian ini merupakan satu kajian lapangan yang menggunakan kaedah eksperimen dan pemerhatian. Setelah mendapat surat pengesahan untuk membuat kajian lapangan ini, pengkaji menemubual secara terus kepada keluarga subjek untuk mendapatkan kebenaran bagi menjalankan kajian.
Selain itu, pengkaji juga menemubual pihak keluarga subjek untuk mendapatkan butiran atau maklumat diri subjek. Antara maklumat yang diperlukan oleh pengkaji ialah mengenai latar belakang subjek dengan melihat kumpulan etnik subjek. Setelah dikenal pasti, subjek didapati terdiri daripada golongan etnik Bajau dan juga Bugis. Setelah demografi subjek diperolehi, pengkaji akan melakukan pemerhatian terhadap subjek di rumahnya.
Pengkaji akan membuat pemerhatian terhadap keluarga tersebut terutamanya ke atas anak mereka. Pemerhatian subjek dilihat daripada bagaimana kanak-kanak yang berbeza budaya iaitu Bajau dan Bugis menyelesaikan masalah dengan menggunakan alat kajian yang telah diberikan iaitu Tower of Hanoi. Semasa subjek menggunakan alat kajian tersebut, pengkaji telah membuat pemerhatian ke atas subjek. Oleh itu, tahap pnyelesaian masalah subjek terhadap alat kajian tersebut telah diukur dengan melihat berapa banyak pergerakkan dan masa yang diambil oleh subjek. Setelah itu, pengkaji akan membuat perbandingan di antara dua subjek ini yang terdiri daripada dua budaya yang berbeza.
2.3 Subjek Kajian
Subjek dalam kajian ini terdiri daripada dua buah keluarga yang mempunyai dua etnik yang berbeza dan mengamalkan budaya yang berbeza. Dua buah keluarga ini terdiri daripada dua etnik yang berbeza iaitu Bugis dan Dusun. Seramai dua orang subjek yang berlainan etnik dipilih dalam kajian ini. Umur subjek dalam kajian ini adalah 9 tahun bagi subjek dari etnik keluarga Bugis dan 8 tahun bagi etnik keluarga Dusun
2.4 Tempat Kajian
Kajian ini dijalankan di Kampung Warisan, Inanam yang terletak dalam daerah Kota Kinabalu, Sabah.
2.5 Alat Kajian
Alat yang digunakan dalam kajian ialah “ Tower of Hanoi” . “ Tower of Hanoi” adalah sebuah permainan matematik atau teka-teki. Permainan ini terdiri dari tiga tiang dan sejumlah cakera dengan ukuran berbeza-beza yang boleh dimasukkan ke mana-mana tiang sahaja. Permainan ini dimulai dengan cakera yang tersusun rapi mengikut saiz berdasarkan ukurannya dalam salah satu tiang, yang mana cakera yang kecil diletakkan di atas cakera yang besar sehingga tersusun mengikut saiznya.
BAB 3
KEPUTUSAN
3.1 Jangkaan Awal Keputusan
Keputusan dalam kajian dapat diandaikan iaitu penyelesaian masalah adalah tidak sama pada kanak-kanak dikalangan etnik Bajau dan Dusun. Kajian yang dijalankan ini adalah berasaskan andaian bahawa pembolehubah ini mempunyai pengaruh terhadap kemampuan menyelesaikan masalah di kalangan kanak-kanak etnik Bajau dan Dusun. Adakah kanak-kanak dari etnik Bajau lebih baik kemahiran menyelesaikan masalah berbanding kanak-kanak dari etnik Dusun dan begitu juga sebaliknya. Aspek ini akan dikaji kerana kumpulan subjek dibahagikan kepada dua kelompok etnik Bajau dan Dusun. Tahap pencapaian yang berkaitan dengan prestasi yang dinilai dalam aspek perbezaan etnik. Oleh itu, kajian keputusan dapat diandaikan iaitu tiada perbezaan yang signifikan dalam menyelesaikan masalah di antara kanak-kanak etnik Bajau dan Etnik Dusun.
3.2 Analisis Data
Bab ini akan membincangkan berkaitan dengan keputusan analisis inferensi bagi setiap tugasan yang dilakukan oleh subjek.
Analisis Inferensi
Analisis ini menggunakan ujian t, bagi menganalisis hipotesis-hipotesis yang telah dinyatakan dalam bab pengenalan. Analisis inferensi akan menggunakan analisis ujian t (Yahaya Mohamood, 2001). Ujian t digunakan untuk menguji perbezaan tahap penyelesaian masalah di kalangan kanak-kanak etnik Bajau dan Dusun. Selain itu, ujian-t menguji hipotesis yang dibina.
3.3 Keputusan
3.3.1 Hipotesis 1:
Tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara etnik (Bajau dan Dusun) ke atas pergerakan yang dilakukan bagi menyelesaikan masalah.
Pergerakan | n | min | sp | dk | t | sig |
Bajau | 2 | 1.5 | 0.5 | | | |
| | | | 1 | -.33 | .79 |
Dusun | 2 | 2.0 | 1.0 | | | |
k >.05
Keputusan ujian t bagi hipotesis yang pertama menunjukkan “tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara etnik (Bajau dan Dusun) ke atas pergerakan yang dilakukan bagi menyelesaikan masalah” iaitu (t = -.33, k < .05). Hasil analisis menolak hipotesis nol. Dapatan menunjukkan penyelesaian masalah bagi kanak-kanak etnik Dusun adalah lebih tinggi (min = 2.0, SP = 1.0) berbanding dengan kanak-kanak etnik Bajau iaitu (min =1.5, SP = 0.5).
3.3.2 Hipotesis 2:
Tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara etnik (Bajau dan Dusun) ke atas masa yang diambil bagi menyelesaikan masalah.
Pergerakan | n | min | sp | dk | t | sig |
Bajau | 2 | 1.5 | 0.6 | | | |
| | | | 3 | -1.41 | .25 |
Dusun | 2 | 3.5 | 2.4 | | | |
k >.05
Keputusan ujian t bagi hipotesis yang ke dua menunjukkan “tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara etnik (Bajau dan Dusun) ke atas masa yang diambil bagi menyelesaikan masalah” iaitu (t = -1.41, k<.05). Hasil analisis menolak hipotesis nol. Dapatan menunjukkan penyelesaian masalah bagi kanak-kanak etnik Dusun adalah lebih tinggi (min = 3.5, SP = 2.4) berbanding dengan kanak-kanak etnik Bajau iaitu (min =1.5, SP = 0.6).
PERBINCANGAN
Hasil dapatan kajian telah menunjukkan bahawa terdapatnya hubungan di antara etnik (Bajau dan Dusun) ke atas pergerakan yang dilakukan bagi menyelesaikan masalah. Dilihat kanak-kanak etnik Dusun mempunyai nilai min yang lebih tinggi iaitu (min = 2.0, SP = 1.0) berbanding dengan kanak-kanak etnik Bajau iaitu (min =1.5, SP = 0.5).
Begitu juga dengan hasil dapatan bagi pengambilan masa dalam penyelesaian masalah kanak-kanak. Hasil telah mendapati terdapatnya perbezaan di antara etnik (Bajau dan Dusun) ke atas masa yang diambil bagi menyelesaikan masalah iaitu (t = -1.41, k<.05).
Kedua-dua hipotesis yang dibuat ini ditolak kerana hasil dapatan mendapati bahawa terdapatnya perbezaan dalam penyelesaian masalah di kalangan kanak-kanak dari etnik yang berbeza. Antara penyebab kepada hasil dapatan ini adalah mungkin disebabkan oleh faktor penglibatan ibu bapa bersama anak secara langsung dan juga secara tidak langsung. Sama seperti kajian yang telah dijalankan oleh King dan rakan-rakannya. Menurut King,Haris dan Heard,2004; Harris, Heard & King, 2001; Toth & Xu 1999 dalam Holly E.Heard (2006), telah menyatakan bahawa penglibatan ibu bapa adalah penting kepada kanak-kanak dalam proses pertumbuhan kanak-kanak sehingga peringkat dewasa. Perbezaan etnik dan bangsa dalam hubungan antara ibu bapa dan anak telah di dokumenkan.
Selain itu juga menurut Flavell, Miller dan Miller (1993) menganggap kognitif sebagai proses penaakulan dan penyelesaian masalah. Mereka berpendapat minda manusia secara konsepnya adalah suatu sistem yang kompleks dan berhubung dengan proses yang mengeneralisasi, mengekod, memindahkan dan memanipulasikan maklumat walaupun dengan menggunakan pelbagai kaedah. Kognitif juga merujuk kepada kemampuan mental. Semua kemampuan mental seperti memahami, mengingat, menaakul dan banyak lagi aktiviti lain akan diorganisasikan sebagai satu sistem yang kompleks dan keseluruhannya berfungsi dengan aktif ( Glass & Holyoak, 1993).
KESIMPULAN
Berdasarkan kepada hasil dapatan kajian terhadap penyelesaian masalah di kalangan kanak-kanak yang berbeza etnik ini dapat disimpulkan bahawa terdapat perbezaan dari segi penyelesaian masalah di antara dua etnik yang berbeza iaitu etnik bajau dan etnik dusun. Perbezaan yang diperolehi ini dilihat dipengaruhi oleh faktor penglibatan ibu bapa, faktor persekitaran dan juga faktor rakan sebaya.
Selain itu juga diharap kajian yang dijalankan ini akan menjadi garis panduan mahupun bahan rujukan kepada pengkaji akan datang dalam membuat kajian lanjutan berhubung dengan tahap penyelesaian masalah di kalangan kanak-kanak yang berbeza etnik budaya. Ini kerana penyelesaian masalah adalah satu proses menjana pengetahuan yang sedia ada dengan pengetahuan baru berdasarkan satu situasi. Malahan juga, secara amnya kanak-kanak prasekolah tidak boleh menyimpan lebih daripada satu matlamat asas dalam minda tanpa kekeliruan (Harwood, 2008).